Home

Morgan Spurlock: The greatest TED Talk ever sold

Na het maken van zijn film hield Morgan Spurlock een lezing bij TED. Hoe ver gaan bedrijven voor exposure en hoe gaat de kijker er mee om. Het effect van product placement.

The Best Movie Ever Sold – TED Talk

Eerlijk gezegd vond ik, net als ‘Supersize me’, de film echt weer iets Amerikaans. Overdone, overkill, the usual stuff. Wie wordt nu eigenlijk op de hak genomen, de sponsor of de kijker? Ik vraag me af wat de meerwaarde is van de film. Wat leren we eigenlijk?

Het is goed dat we ons realiseren dat we onbewust veel reclame gepresenteerd krijgen. Ik wist niet dat reclame zelfs zoveel invloed kon hebben op het script en dus het verloop van een film. De vraag is hoe ver we moeten gaan voordat de kijker het niet meer slikt. Daarnaast kun je je afvragen wat nou het effect is voor de adverteerder.

Speelt de context waarin een advertentie wordt geplaatst geen belangrijke rol? Als we tijdens reclameblokken al chips en drank gaan halen in de keuken, dan is dit wellicht de toekomst… We weten dat een teveel aan informatie niet werkt. Als we naast een verhaal ook nog moeten reageren op een aanbod van advertenties tijdens een film, is het de vraag wat het effect is. Leidt het af of nemen we toch onbewust de boodschap op?

Wellicht was deze TED Talk beter dan de film. In ieder geval met wat meer humor om te lachen. Ach, toch gekeken en best vermaakt; dat is dan weer het leuke van TV.

Bekijk hier de film.

The greatest movie ever sold

Plaats een reactie